tirsdag den 26. marts 2013

Haven 26. marts 2013

Sne, frost og iskolde vinde. Den koldeste marts i jeg ved ikke hvor mange år. Det er som om vinteren bare ingen ende vil tage - ikke ligefrem noget, der lokker den spirende havetrold frem. Men, men men - selvom sneen stadig fylder (lidt for meget) i haven, så er der bestemt også grønne lyspunkter. Jeg har været på udflugt med kameraet.

Fortrappen - pyntet med små påskeliljer og mit vinterprojekt: keramiksvampe

 
Forhaven: det store bed er stadig præget af den lange vinter. Min mor kommer i påsken for at hjælpe mig med at puste lidt liv i den tilgroede forhave. Det kan godt være vi skal give os i kast med et andet haveprojekt.

 Bed ved indgang til bryggers: det ligner tulipaner, der er på vej på gennem sneen


Bed foran udestuen: Dette er en et dejligt sydvendt bed, hvor forår og sol har vundet over vinter og kulde. Der er tulipaner og hyacinter på vej.


Det store staudebed: Det begynder så småt at pible frem, men der er lang vej til sommerens grønne oase

Det store staudebed: Lige under vores Ingrid Marie æbletræ står en masse vintergækker. De har været der et stykke tid, men blev helt begravet under snemasser. De hang lidt da de kom frem igen, men nu står de fint.

 Lavendelbedet ind mod pejsestuen: Lavendlerene skal have en ordentlig omgang med hæksaksen lige så snart frosten er helt væk.

En gul krokus forsøger at stjæle lidt opmærksomhed - helt begravet i lavendel

 Græsplænen - sne, sne og atter sne

Soluret sukker efter solen

  
Masser af erantis under det store Guldborg æbletræ

Gamle potter efterladt under takshækken

Nye friske skud på Rhodondendonen - gad vide hvilken farve de kommer til at få?


Køkkenhaven: den ene halvdel er stadig fyldt med ting, der skal køres på væk. Jeg har overveet om de gamle vinduer i baggrunden kunne bruges som mistbænk, men jeg tror desværre rammerne er for rådne.
Køkkenhave: Det store bed i køkkenhaven skulle gerne komme til at bugne af lækre grøntsager. Blommetræet i baggrunden gav 22 kilo lækre Victoriablommer sidste år. Vi spiser stadig blommemarmelade.

Nogle potter jeg endnu ikke har fået gravet op - der er så åbenbart nogle løgplaner i. Der er noget peberrod ved siden af.

Køkkenhaven: En ordentlig møgstak gemmer sig ved blommetræet. Det skal vi have sorteret og kørt væk. Måske kan vi finde lidt genbrugsguld, men det bliver altså dejligt når vi får styr på den bunke.
 Den pynter ikke ligefrem.

Kronen på værket - eller en forvokset takshæk. Takshækken fungerer som rumdeler mellem prydhave og køkkenhave. Tanken er egentlig rigtig fin, men desværre er hækken efterhånden blevet mere en rumfylder end en rumdeler. Vi er blevet enige om at vi vil give den en ordentlig tur. Hvis den overlever er det heldigt, hvis den dør må vi finde på en ny rumderleløsning.


Køkkenhaven: Rababer på vej frem.







1 kommentar:

  1. Hej
    Det tegner da rigtig godt! Jeg kan godt forstå, at det er spændende at se, hvad der mon kommer op, men der er da også nok at tage fat på.
    Jeg håber for jer, at takshækken kan klare beskæringen. Det lyder som et skønt element i haven.
    VH Nina

    SvarSlet